QLDB vs. Hyperledger

Haluatko tietää QLDB vs Hyperledger -vertailusta? Jos teet niin, olet tullut oikeaan paikkaan. Tässä artikkelissa tarkastelemme kahden eri blockchain-ratkaisun erottamista, jotka tuovat ainutlaatuisia ominaisuuksia pöydälle.

Loppujen lopuksi blockchain kasvaa nopeasti. Jos vertaat blockchainia nyt ja kaksi tai kolme vuotta sitten, löydät siihen vaikuttavan kasvun. Nyt on ollut useita blockchainiin liittyviä ratkaisuja, joiden tarkoituksena on tuottaa arvoa yrityksille, yrityksille, organisaatioille ja pienille startup-yrityksille, jotka haluavat sisällyttää blockchainin prosesseihinsa.

Meillä on esimerkiksi Hyperledger – Linux-säätiön sateenvarjoprojekti, jonka tavoitteena on edistää liiketoiminnan estoketjun omaksumista globaalilla avoimen lähdekoodin yhteistyöllä. Se on Hyperledger Greenhouse -projekti, joka sisältää hajautettuja kirjanpitoja, kirjastoja, työkaluja ja toimialakohtaisia.

Amazon Quantum Ledger Database (QLDB) on täysin hallinnoitu pääkirjatietokanta, joka tarjoaa todennettavissa olevan tapahtumalokin, joka on salattu. Se tarjoaa myös keskeisiä ominaisuuksia, kuten muuttumaton ja läpinäkyvä.

Vertailun vuoksi tarkastelemme erilaisia ​​parametreja ja opimme niiden välisen eron. Tarkoituksena ei ole löytää kuka on paras, vaan nähdä, miten kukin heistä toimii. Jos olet yritys, joka yrittää selvittää, mikä tekniikka on sinulle paras, lue sitten!

Ennen kuin siirrymme todelliseen vertailuun, tutustutaan QLDB: hen ja Hyperledgeriin.

QLDB vs. Hyperledger

Mikä on Amazon Quantum Ledger Database (QLDB)?

Amazon QLDB on uusi blockchain-pohjainen ratkaisu, jonka Amazon julkaisi syyskuussa 2019. He haluavat tarjota täysin hallitun pääkirjatietokannan. Tietokanta tarjoaa tärkeimmät ominaisuudet, kuten salauksella todennettavissa olevan tapahtumalokin. Se tarjoaa myös muita blockchain-pohjaisia ​​ominaisuuksia, kuten muuttumaton ja läpinäkyvyys. Se eroaa myös muista blockchain-pohjaisista ratkaisuista, koska sitä hallitsee keskitetty viranomainen. Sen avulla voit luoda tietokannan, jossa kaikkia tapahtumamuutoksia ja sen historiaa voidaan seurata. Muutosten suojaamiseksi kukin näistä tietomuutoksista varmistetaan salauksella hash-tietojen avulla.

Otetaan esimerkki saadaksemme paremman käsityksen. Jos harjoittelet yritystä, jossa on yleistä, että rahoitustoimintaa tapahtuu, hyödynnä QLDB: tä tietojen tallentamiseksi pääkirjaan. Kirjanpitäjä tarjoaa periaatteessa historiallisen datan tallennuksen ja mahdollisuuden integroida mihin tahansa liiketoimintaprosessiin.

Haluatko oppia lisää Amazon QLDB -oppaasta, tarkista sitten tämä artikkeli.

Hyökkääjä

Hyperledger on avoimen lähdekoodin blockchain-sateenvarjoprojekti, jota hallinnoi The Linux Foundation. Se koostuu hajautetuista kirjanpidoista, työkaluista, kirjastoista ja toimialakohtaisista projekteista. Se on yhteisölähtöinen projekti, jonka tarkoituksena on tarjota yrityksille keinot omaksua blockchain ja toteuttaa se prosesseissaan.

Joitakin kuuluisia Hyperledger-projekteja ovat Hyperledger-kangas, Besu, SawTooth, Grid ja muut.

Olemme jo käsitelleet Hyperledgeriä yksityiskohtaisesti, ja jos haluat tietää enemmän siitä, suosittelemme lukemaan niistä alla olevasta luettelosta

• Hyperledger Fabric 2.0: Uuden sukupolven lohkoketju
  • 20+ Hyperledger-haastattelukysymystä ja vastausta

QLDB vs. Hyperledger

Hyperledger- ja QLDB-tietokantojen käyttöönoton jälkeen on nyt aika mennä vertailuun. Vertailun vuoksi yritämme verrata niitä tiettyihin luokkiin. Nämä luokat auttavat sinua ymmärtämään molempien rajoitukset ja mahdollisuudet.

Luetteloidaan kategoriat, joissa aiomme verrata niitä

• Avoin lähdekoodi
  • Käyttötapaukset (vaatimukset)
  • Helppokäyttöisyys
  • Asennuksen helppous
  • Tuen laatu
  • Ihanteellinen
  • Hinnoittelu

Avoin lähdekoodi

Tällä hetkellä koko teollisuus on siirtymässä kohti avointa lähdekoodia. Ja miksi ei? Avoimen lähdekoodin etuja on monia. Linux-säätiö tunnetaan avoimen lähdekoodin projekteistaan. He ovat onnistuneet hallitsemaan Linux-käyttöjärjestelmiä liioittelematta.

Jos otat huomioon sekä QLDB: n että Hyperledgerin, huomaat, että vain Hyperledger-projekti on avoimen lähdekoodin – loppujen lopuksi sitä hallinnoi avoimen lähdekoodin yhteisö. Linux-säätiö on toiminnan ydin. He haluavat parantaa blockchainin liiketoiminnan käyttöönottoa ja noudattaa yhteisön lähestymistapaa.

Joten miten he todella tekevät sen? Heillä on omat Tekninen ohjauskomitea huolehtia julkaisuista. Jokainen TSC koostuu 11 valitusta jäsenestä, jotka tekevät päätöksiä ohjata Hyperledgerin teknistä suuntaa.

Jos valitset Amazonin QLDB: n, näet suljetun lähdekoodin. Älä kuitenkaan ymmärrä minua väärässä. Se ei ole huono tai regressiivinen millään tavalla. Amazon haluaa heidän tuotteensa olevan juuri sitä. He ovat iso yritys ja heillä on lahjakkaita kehittäjiä, jotka voivat tarjota huipputeknologiaa kuluttajille.

Kuitenkin, jos näet kokonaiskuvan, Hyperledger on voittaja tässä. He keskittyvät tarjoamaan yhteisölle vaihtoehtoja, jotka kehittyvät jatkuvasti. Avoimalla lähdekoodilla on muita etuja, kuten kustannustehokkuus, joustavuus, ketteryys, nopeus, pienemmät ylläpitokustannukset ja niin edelleen!

Voittaja: Hyökkääjä

Käytä koteloita

Tässä osiossa keskitymme käyttötapauksiin. Jokaisella blockchain-tekniikalla on omat käyttötapauksensa. Näiden käyttötapausten avulla voit mitata kunkin tekniikan kapasiteetin.

Aloitetaan QLDB: stä.

QLDB on monipuolinen lähestymistapansa. Se tarjoaa laajan valikoiman käyttötapauksia, jotka vaihtelevat rahoituksesta, valmistuksesta, vakuutuksista, henkilöstöresursseista, palkanlaskusta, toimitusketjusta ja vähittäiskaupasta.

Jos otat esimerkiksi rahoituksen, QLDB voi toimia kirjanpitona, joka tallentaa kaikki tapahtumat. Rahoituslaitokset voivat käyttää kirjanpitoa kriittisten tietojen tallentamiseen keskitetysti, kuten lainojen, pankkitilien, luotto- ja veloitustapahtumien seurantaan. Yrityksenä voit päättää sisällyttää QLDB: n nykyisiin järjestelmiin ja nauttia pääkirjakäyttöisen tietokannan eduista.

Etujen, kuten muuttumattomuuden, läpinäkyvyyden ja skaalautuvuuden, ansiosta yritys ei voi mennä pieleen valinnassa.

Hyperledgerille meillä on täällä aivan erilainen tarina. Siihen liittyy valtava kasvihuone, joka sisältää hajautettuja kirjanpitoja, kirjastoja, työkaluja ja toimialakohtaisia. Kaikkiin näihin hankkeisiin liittyy valtavia käyttötapauksia. On selvää, että sillä on enemmän käyttötapauksia kuin QLDB. Hyperledgerin viiden tärkeimmän käyttötapauksen joukossa ovat seuraavat

• Lääketeollisuuden toimitusalusta
  • Koulutus
  • Älykäs energianhallinta
  • Virtaviivaiset toimitusketjut
  • Kaupan rahoitus

Helppokäyttöisyys

Kun on kyse helppokäyttöisyydestä, epäilemättä Amazon QLDB tarjoaa paljon paremman käytön helppouden. Se tarjoaa tuttuja tietokantaominaisuuksia ja tukee myös PartiQL: ää valmiina. Se on SQL-yhteensopiva kyselykieli, joka on avoin lähdekoodi ja tukee rakenteita ja tietotyyppejä. Se tarjoaa helpon tavan käyttää tietoja SQL-toimintojen avulla. Lisäksi QLDB tukee myös asiakirjapainotteista tietomallia. Se mahdollistaa joustavan tavan tallentaa ja käyttää tietoja. Yrityksenä voit helposti tallentaa osittain jäsenneltyjä ja jäsenneltyjä tietoja. Lopuksi, QLDB on ACID-yhteensopiva ja sarjamuotoinen.

Hyperledger puolestaan ​​ei tarjoa samaa helppokäyttöisyyttä. Voit tarkastella sitä monella tapaa. Hyperledger tarjoaa yritykselle täysimittaisia ​​ratkaisuja, jotka sisältävät myös hajautettuja kirjanpitoja, jotka voidaan rakentaa tyhjästä ja toteuttaa. Otetaan esimerkiksi Hyperledger Fabric, koska se tarjoaa tavan rakentaa tehokas blockchain-ratkaisu yritykselle. Se ei ole lainkaan helppokäyttöinen! Toimiakseen näiden ratkaisujen kanssa jonkun on oltava tekninen henkilö.

Voittaja: Amazon QLDB.

Tämä on erittäin tärkeä asia QLDB: ssä vs. Hyperledger.

Asennuksen helppous

Asennuksen helppous on seuraava luokka. Kuten tavallista, QLDB on helppo asentaa Amazonin ansiosta. Ne tarjoavat QLDB-ohjaimen, joka on ladattava, asennettava ja konfiguroitava yhdistämään sovellus QLDB: hen.

Hyperledger-asetukset eivät ole helppoja! Asennuksen suorittaminen vaatii sarjan vaiheita. Löydät kunkin Hyperledger-kasvihuoneen alla olevan projektin dokumentaation.

Voittaja: Amazon QLDB

Tuen laatu

Avoimen lähdekoodin projektit ovat yleensä hieman monimutkaisia ​​tuen tarjoamisessa. Jos siirryt mille tahansa Hyperledger-tukisivulle (jos heillä on sellaisia), saat linkkejä chat-huoneeseen, StackOverflow-palveluun, yhteisöpuheluihin ja toiseen tapaan kommunikoida muiden jäsenten kanssa, jotka käyttävät tekniikkaa.

Amazon QLDB: lle on täysin erilainen tarina. Se on ensiluokkainen ratkaisu, jolla on oma tuki. Joten, jos kohtaat ongelmia, voit hyödyntää heidän tukihenkilöstöään.

Voittaja: QLDB

Hinnoittelu

QLDB on maksullinen palvelu, jossa käyttäjän on maksettava. Tässä käytetty maksumalli on maksaa samalla tavalla kuin käytät, eikä siihen ole liitetty vähimmäismaksuja. Mikä tahansa kunnollinen sovellus, joka käyttää QLDB: tä, voi kestää välillä 50-100 dollaria kuukaudessa. Se on edullista monille yrityksille, jotka tarvitsevat kirjanpitopohjaisen tietokannan.

Hyperledgerillä ei sitä vastoin ole mitään hinnoittelua, koska se on avoimen lähdekoodin.

Täällä on vaikea löytää voittajaa, koska monet yritykset haluavat maksaa helppokäyttöisyydestä, tuesta ja asennuksen helppoudesta.

Siksi tyydymme solmioon.

Voit oppia lisää AWS QLDB -hinnoittelusta tässä.

Tulos: Solmio.

Tämä johtaa meidät toiseen pisteeseen QLDB vs Hyperledger

Haastaa Amazon QLBD Challenge Permissionsed Blockchainin?

Jos otat Hyperledgerin huomioon, huomaat, että se tarjoaa hyvän kokoelman sallittuja blockchain-ratkaisuja, kuten Hyperledger Besu ja Hyperledger Fabric. QLDB: n vertaaminen täysimittaiseen käyttöoikeuksien alaiseen ketjuun voi olla vähän liikaa. On kuitenkin jo monia asiantuntijoita, jotka vertaavat QLDB: tä luvalliseen lohkoketjuun.

Vertailun lähtökohtana on, kyseenalaistaa QLDB luvatun lohkoketjun käsitteen ja voiko se korvata sen? Tutkitaan alla.

Gartnerin mukaan konsortion johtamissa blockchain-projekteissa ja lupaavissa moniyrityksissä on neljä yhteistä nimittäjää. Ne sisältävät seuraavat.

• Suurin osa yhteenliittymän osanottajista tarvitsee hajautettua kirjanpitoa, jotta jokaisella verkoston osallistujalla on pääsy yhteen totuuden lähteeseen.
  • Kun tiedot on kirjoitettu kirjanpitoon, niitä ei voida päivittää tai poistaa, jolloin tiedot ovat muuttumattomia.
  • Todennettavissa olevan kirjausketjun luomiseksi on käytettävä salausta, jotta käyttötapaus voidaan tyydyttää.
  • Lopuksi kaikkien blockchain-yhteenliittymien tulisi kannustaa eri osallistujia ja tarjota heille arvoa osallistumiseen blockchainiin.

Kaikista neljästä yhteisestä nimittäjästä QLDB tyydyttää kaksi niistä – jotka ovat 2. ja 3. piste. Tämä tarkoittaa, että QLDB tarjoaa ainutlaatuisen lähestymistavan tarjoamalla yrityksille tapa sisällyttää blockchain-pohjaiset ominaisuudet perinteisiin perinteisiin tekniikoihinsa. QLDB on sovellettavissa vain, jos järjestelmään luotetaan ja osallistujat ovat keskitetyn viranomaisen kanssa hyvin.

Toisin sanoen, QLDB on kustannustehokas, yksinkertainen ja silti tehokas tapa toteuttaa sallitun verkon ominaisuudet tarvitsematta muuttaa koko prosessia radikaalisti. Sen avulla kuka tahansa yritys voi luoda muuttumattomia tietojen todennettavissa olevia kirjausketjuja ilman tarvetta investoida syvällisesti täysimittaiseen blockchain-ratkaisuun.

QLDB: llä on kuitenkin rajoituksia, koska se perustuu AWS: ään. Sen vaikutuksia ei ole vielä arvioitu AWS-käyttötapausten ulkopuolella.

Kaikille yrityksille on tärkeää ymmärtää heidän vaatimukset ja sitten päättää heidän lähestymistavastaan. Kaikki yritykset eivät tarvitse täysimittaista blockchain-ratkaisua. He tarvitsevat vain kyvyn tarkistaa tiedot ja tallentaa ne muuttumattomaan tilaan. Tämä johtaa todennettavissa olevaan tilikirjaan ilman monimutkaisia ​​vaatimustenmukaisuusongelmia.

Voimme päätellä, että QLDB ei haasta suoraan sallittua verkkoa, mutta auttaa sitä sen sijaan tavoittamaan uusia yrityksiä. Voimme myös kutsua QLDB: n Quasi-Blockchain-ratkaisuksi.

Kun sinun pitäisi valita Amazon Quantum Ledger Database QLDB?

Jos osallistujat luottavat toisiinsa ja heillä on hyvä keskitetty lähestymistapa, QLDB on oikea valinta.

Milloin sinun pitäisi valita Hyperledger?

Hyperledger tarjoaa lukuisia projekteja, joten sen käyttötapaukset riippuvat vaatimuksesta. Kaikki hankkeet ovat kuitenkin hajautettuja, joten yrityksen tulisi valita Hyperledger vain, jos he haluavat hajautettua lähestymistapaa.

Toivomme, että sinulla on idea QLDB vs. Hyperledger.

Johtopäätös

Tämä johtaa meidät QLDB vs Hyperledger -artikkelimme loppuun. Ei ole epäilystäkään siitä, että molemmat tarjoavat ainutlaatuisen ratkaisun erilaisille yleisötyypeille. Joten mitä mieltä olet vertailusta? Kommentoi alla ja kerro siitä meille.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector